Je již tradicí, že v posledním srpnovém týdnu probíhá na půdě domácí pořadatelské firmy KOBIT výstava komunálních vozidel, silničářských a speciálních nástaveb pod názvem Jičínský veletrh, dříve s názvem STAN. Proč právě tento název a co předcházelo vzniku celé akce, se právě dočtete v tomto článku.

Okénko do historie

Otec celé této myšlenky a akce – Ing. Jaroslav Nožička, který nás náhle opustil v prosinci roku 2018, na začátky vzpomínal takto:
„Někdy v roce 1987 nebo 1988 jsem byl pozván kamarádem na akci „Dny nové techniky“ do Dolného Kubína. Pořadatelem byla okresní správa cest a do areálu cestářů se tenkrát sjelo docela dost techniky a zákazníků. Líbil se mi ten nápad udělat něco takového doma na dvoře. Když k tomu přičteme, že v roce 1997 jsme po ročním působení v Jičíně chtěli prezentovat některé nové projekty, bylo o důvod víc udělat domácí předváděčku. První stan byl poznamenaný špatně zvoleným termínem a zimou. I v organizaci jsme se učili. Nakonec ta ukrutná zima zapříčinila, že poslední den po obědě zákazníci nechtěli vyjít ven ze stanu a prohlídnout si vystavené stroje. Prosili jsme je, aby šli alespoň k oknům stanu, a my necháme výrobky předjet s výkladem ve stanu. A to byl ten impulz, že jsme již druhý stan postavili na konci srpna a lidi už neprovázíme mezi staticky vystavenými stroji, ale zcela naopak, oni sedí v rozhrnutém stanu a výrobky předjíždějí.“.
Ing. Jaroslav Nožička

STAN

V upraveném areálu firmy Kobit si tak mohli návštěvníci prohlédnout v rámci odborné komentované přehlídky leckdy až 112 exponátů. Akce se stává zajímavějším jak pro vystavovatele, tak i pro návštěvníky. Akční předvádění exponátů je zákazníky velice ceněné a oblíbené. Do Jičína se na tuto akci sjíždí zástupci SÚS, technických služeb měst a obcí, stavebních firem, krajů a obcí a soukromníci z Čech i ze zahraničí.

Dávno pryč jsou doby, kdy se prezentovaly pouze produkty pořádající firmy. Výstava STAN je hlavně o setkáních, v jejichž rámci se potkávají výrobci a prodejci techniky se svými zákazníky. V neposlední řadě se tak i prokazuje, že konkurence se může scházet pod jednou střechou a pracovat na společných projektech. Výsledkem je vzrůstající počet vystavovatelských firem, kterých se v Jičíně sejde každý ročník mezi 30 až 40.

Tato ojedinělá akce se tak těší vzrůstajícímu zájmu a oblibě. Také proto došlo k úpravě pojmenování akce.

Z ročníku 2007

Jičínský veletrh

Vzhledem k dobrému a velmi zvučnému jménu, které si STAN vytvořil mezi ostatními firmami a odbornou veřejností, je v pořadatelské firmě vyvolána myšlenka o nové koncepci celé akce, ze které se už vzhledem k rozsahu stává veletrh.

Řada firem už přišla na to, že je zbytečné vynakládat obrovské sumy za výstavní plochu na veletržních akcích ČR. Cílového zákazníka i partnerské firmy osloví lépe právě takováto akce v takřka rodinné a přátelské atmosféře, na které jsou prezentovány produkty jednotlivých firem. Pro velký zájem návštěvníků je každý den vyhrazen pro hosty z určitých krajů republiky, což však neznamená, že se na akci nedostanete, pokud zrovna není váš den.

Chceme, aby si zde lidé našli i čas k diskuzím, ze kterých můžeme při vymýšlení nových variant strojů čerpat i my, výrobci. Proto jsme se od roku 2011 rozhodli zkrátit čas fyzického představování strojů na minimum a přehlídku tak udělat dynamičtější s důrazem na novinky a speciality z dílen vystavovatelských firem. Tato skutečnost zároveň vedla i k rozšíření nové výstavní „statické“ plochy, která je poseta dalšími výrobky a stánky vystavujících firem. Samozřejmostí nadále zůstává občerstvení v „party“ STANu či pro šťastlivce vylosovaný let nad Českým rájem. Hosté zde mají pro větší informovanost k dispozici velkoplošnou obrazovku, která zachycuje děj přehlídky nebo mimo hlavní program prezentuje všechny vystavující firmy jejich reklamními spoty.